صنف ما | Senfema
صنف ما | Senfema
سینک ظرفشوی

راهنمای نصب سینک ظرفشویی توکار + نکات کاربردی و مهم

سینک ظرفشویی یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در فضای آشپزخانه است. سینک ظرفشویی در انواع روکار و توکار در بازار وجود دارد. شیوه نصب هر کدام از این دو نوع سینک نیز متفاوت است. امروزه استفاده از سینک ظرفشویی توکار به دلیل ویژگی‌های مثبت و امتیازاتی که دارد بسیار رایج شده است. البته نصب و راه اندازی این نوع سینک کمی دقت بیشتری نیاز داشته و پیچیده‌تر از نصب سینک روکار است. اما با این حال اگر به صورت اصولی انجام شود می‌تواند زیبایی دوچندان به محیط آشپزخانه ببخشد. در این مطلب راهنمای نصب سینک ظرفشویی توکار را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

روش نصب سینک ظرفشویی توکار

از آن جایی که آشپزخانه به عنوان قلب هر خانه شناخته می‌شود، باید تا حد امکان فضای آن را به یک فضای آرامش بخش و مجهز تبدیل کرد تا فرایندهایی همچون آشپزی و شستشو در آن به بهترین شکل ممکن صورت گیرند. از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه، سینک ظرفشویی است که باید به درستی در محل نصب شود.

به طور کلی سینک ظرفشویی به دو صورت روکار و توکار در محل نصب می‌شود. نصب سینک ظرفشویی توکار به این صورت است که در آن سینک درون کانتر فرو می‌رود و با کابینت معمولا هم سطح می‌شود. سینک‌های ظرفشویی توکار معمولا به دلیل فرو رفتن داخل کانتر، دارای لبه نیستند. نصب کردن این نوع سینک کمی سخت است و به همین دلیل تنها افراد متخصص هستند که می‌توانند از عهده آن برآیند.

نصب سینک ظرفشویی توکار

نکات مهم پیش از نصب سینک ظرفشویی توکار

بهتر است پیش از نصب سینک ظرفشویی توکار به نکات زیر توجه داشته باشید تا خروجی کار شما کاملا اصولی و تمیز باشد:

  • در صورتی که هنگام نصب سینک ظرفشویی توکار تکیه گاه‌های آن ضعیف باشند، لبه سینک از صفحه کابینت جدا می‌شود و این موضوع منجر به نشت کردن آب از درزها به داخل کابینت خواهد شد. نکته مهمی که در این مورد می‌تواند به شما کمک کند تا از نشتی آب جلوگیری کنید این است که برای محکم بستن سینک، باید از گیره‌های فلزی مخصوصی استفاده کنید. این گیره‌ها به صفحه کابینت پرچ می‌شوند و کمک می‌کنند تا سینک محکم در محل نصب شود.
  • صفحه‌های کابینتی معمولا سایزبندی‌های متفاوتی دارند. این اندازه‌ها در حال حاضر ۶۱، ۶۳، ۶۵ و ۷۰ سانتی متر هستند. برای اینکه در نصب کابینت توکار و دیگر بخش‌های آشپزخانه دچار مشکل نشوید، باید در زمان خرید، کمترین اندازه مورد نظر را طبق عرض صفحه کابینت ۶۰ سانتی متر در نظر بگیرید.
مطالعه بیشتر :  توالت ایرانی درپوش دار چیست و چه مزایایی دارد؟

راهنمای نصب سینک ظرفشویی توکار

همانطور که اشاره کردیم، نصب سینک ظرفشویی توکار نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد. در نصب این مدل سینک ظرفشویی موارد زیر باید حتما رعایت شوند.

آب‌بندی سینک ظرفشویی توکار حین نصب

معمولا نصابان سینک، برای اینکه از نشتی آب و نفوذ آن به درون ‌ام دی اف‌ها جلوگیری کنند، حین نصب سینک از چسب مخصوص آکواریوم استفاده می‌کنند. از آن جایی که ممکن است حین چسب کاری بخش‌هایی خالی از چسب بمانند، بهتر است در بخش‌های کناری دیوار از صفحه کابینت‌های دو لبه گرد استفاده شود. در نهایت می‌توان فضاهای خالی باقیمانده را به کمک لبه‌های قوس داری که به دیوار وصل شده‌اند با قرنیزهای کابینتی پوشش داد.

نصب سینک ظرفشویی توکار

اندازه گیری دقیق کابینت‌ها برای نصب سینک ظرفشویی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در نصب سینک ظرفشویی توکار، مرحله اندازه گیری است. در این مرحله نیاز به وسایل اندازه گیری همچون متر دارید. برای نصب اصولی نیاز به محاسبه اندازه دقیق سینک ظرفشویی است. سینک‌های ظرفشویی از نظر اندازه استانداردهای خاصی دارند. این اندازه‌ها معمولا ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ سانتی متر هستند.

کابینت کارها سعی می‌کنند همیشه باکس مخصوص سینک ظرفشویی را به اندازه بزرگ‌ترین سایز کابینت طراحی کنند تا هنگام خرید سینک و نصب آن مشکلی ایجاد نشود. سینک‌های توکار به طور کلی به دو دسته استیل و گرانیتی دسته‌بندی شده و به صورت منحنی یا مستطیل طراحی می‌شوند.

در هنگام بسته‌بندی این محصولات جهت عرضه به بازار، شابلون‌های استانداردی درون جعبه محصول قرار می‌گیرند که فرایند نصب سینک را بسیار آسان می‌کنند.

برش سینک ظرفشویی توکار

گاهی پیش می‌آید که درون جعبه سینک ظرفشویی، شابلونی برای نصب وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا نصب سینک کمی مشکل شود. در صورتی که سینک ظرفشویی قرینه باشد، معمولا نیازی به شابلون نیست و می‌توان به راحتی سینک را روی صفحه موردنظر قرار داده و نقاط مورد نظر را برش داد.

اما در صورتی که سینک ظرفشویی از نوع پروانه‌ای باشد و دو طرف آن قرینگی وجود نداشته باشد باید یک راهکار برای نصب آن پیدا کرد. به عنوان مثال می‌توان از یک کارتن (مانند کارتن تلویزیون) استفاده کرد. به این صورت که کارتن موردنظر را به اندازه سینک ظرفشویی باید برش داده و سینک ظرفشویی را به شکل برعکس روی آن قرار داد.

مطالعه بیشتر :  فلاش تانک اتوماتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

حال با استفاده از مداد، دور تا دور آن را خط کشیده و به کمک متر فاصله بین بست و لبه سینک را علامت زد. سپس باید بر اساس این علامت، خطی در راستای خط اولیه در قسمت داخل کشید.

سوراخ کاری برای نصب سینک ظرفشویی توکار

معمولا در بخش جلوی باکس‌های کابینت قید یا وادار وجود دارد که در زمان برش کاری محل نصب سینک، این وادار نیز بریده می‌شود. برای حل این مشکل باید قید یا وادار سینک را به شکل عمودی نصب کنید. اینگونه برای عملیات برش نیز فضای بیشتری خواهید داشت. البته توصیه می‌شود در زمان استفاده از شابلون و گرفتن اندازه‌ها، به این قسمت‌ها توجه بیشتری داشته باشید.

پس از انجام محاسبات، شابلون را روی صفحه مورد نظر قرار داده و اطراف آن را با مداد یا خودکار خط بکشید. سپس باید به کمک دریل یا مته ۱۰ یا ۱۴ هر چهار سمت محل مورد نظر که از قبل خط کشی شده را به شکل عمود سوراخ کنید. در هنگام برش بهتر است از تیغه‌های تیز استفاده کنید و حرکت دستتان نیز آرام باشد.

نصب سینک ظرفشویی توکار

تنظیمات پایانی و چک انتهایی سینک ظرفشویی توکار

معمولا گاهی پیش می‌آید که با وجود تمام اندازه گرفتن‌ها و محاسبات، در پایان کار ایراداتی وجود داشته باشد. به همین دلیل نصابان همیشه پیش از تحویل کار، تنظیمات نهایی را انجام می‌دهند و بررسی می‌کنند که آیا محل بست‌ها محکم و مطمئن هستند یا خیر.

همچنین باید از محکم بودن نوار آب بند نیز اطمینان حاصل کرد. در پایان کار نیز از چسب آکواریوم در اطراف سینک استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ گونه درزی وجود نداشته باشد. پس از قرار گرفتن سینک در محل مورد نظر، باید تنظیمات مربوط به آن از بالا به طور دقیق انجام شود و در پایان بست‌ها کاملا محکم گردند تا سینک کاملا وارد ام دی اف شود.

برای خرید انواع شیرآلات مانند شیرآلات قهرمان  ، شیرآلات گروهه ، شیرآلات فونیکس ، کارتریج شیر اهرمی ،  شیرآلات فیلتردار ، شلنگ و شلنگ توالت،  توالت فرنگی و درب توالت فرنگی، انواع علم دوش مانند علم دوش استیل ، دوش حمام، سردوش حمام، لوله علم دوش از  فروشنده تجهیزات حمام  به صورت مستقیم و بدون واسطه با ما در سایت صنف ما همراه باشید.

مطالعه بیشتر :  روشویی پی وی سی چیست و چه مزایایی دارد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید