صنف ما | Senfema
صنف ما | Senfema
تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار

تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان، شیرآلات آن می‌باشد. شاید در گذشته شیرآلات تنوع زیادی نداشتند اما امروزه به لطف تلاش و کوشش صنعتگران این حوزه، شیرآلات به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های شیرآلات، روکار و توکار بودن آن‌ها است؛ اما تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار در چه چیزی است؟

با توجه به این موضوع که شیرآلات اهمیت بالایی برای صاحبان خانه‌ها پیدا کرده‌اند، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار بپردازیم. اگر شما نیز در مورد این موضوع کنجکاو هستید یا می‌خواهید برای خانه‌ی خود یکی از این دو دسته شیر را انتخاب کنید، به هیچ عنوان ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید!

نحوه نصب شیرآلات توکار

نحوه نصب شیرآلات روکار

اولین تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار، در نحوه نصب آن‌ها است. برای نصب شیرآلات روکار به این شیوه عمل می‌کنیم که ابتدا سمت کوچکتر لنگی‌ها را تفلون پیچی کرده تا در آینده شاهد نشت آب نباشیم. بعد از آن لنگی‌ها را بر روی خروجی‌های آب نصب می‌کنیم و همچنین از اتصال محکم آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنیم.

در مرحله‌ی بعد پولکی‌ها را بر روی لنگی‌ها گذاشته و سپس به سراغ نصب شیر می‌رویم. نصب شیر به اینگونه است که باید واشر مربوطه را داخل شیر قرار داده و سپس شیر را بر روی لنگی‌ها بگذارید. بعد از این که شیر به خوبی بر روی لنگی‌ها جا گرفت، با استفاده از آچار فرانسه شیر را در جای خود محکم کرده و نصب را به اتمام برسانید.

نحوه نصب شیرآلات روکار

نحوه نصب شیرآلات توکار

همانطور که در بخش قبلی نیز گفته شد، ابتدایی‌ترین تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار در نحوه نصب آن‌ها می‌باشد. با توجه به این که پس از نصب شیرآلات توکار دیگر امکان دسترسی به اتصالات درون دیوار را نخواهید داشت، باید تا حد ممکن در انجام این مراحل دقت کنید؛ چرا که ایجاد هر گونه مشکل اعم از نشت کردن آن می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما ایجاد کند.

به طور کلی نحوه نصب شیرآلات توکار شامل دو بخش اصلی می‌شود. اولین بخش نصب مغزی و دومین بخش آن نصب رویه می‌باشد. برای نصب مغزی لازم است تا به صورت زیر عمل کنید:

  1. یک مسیر مناسب جهت قرار گیری مغزی بر روی دیوار بتراشید. در نظر داشته باشید که عمق و فرم تراش شما باید به گونه‌ای باشد که مغزی کاملا به آن چسبیده و همچنین نباید بیش از حد عمیق باشد.
  2. مغزی را در مسیر قرار داده و آن را به دیوار پیچ کنید.
  3. با استفاده ار نوار تفلون تمامی ورودی و خروجی‌ها را آب‌بندی کنید. توجه داشته باشید که این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، شاهد نشت آب خواهید بود و با توجه به توکار بودن شیر، تعمیر و اصلاح آن بسیار دردسرساز خواهد بود.
  4. قطعات مرتبط و همچنین زانویی‌ها را بر روی مغزی نصب کنید. توجه داشته باشید که طبق استانداردها، محل قرارگیری شیر آب گرم در سمت چپ و محل قرارگیری شیر آب سرد در سمت راست می‌باشد.
  5. در آخر نیز قطعه هلالی شکل را بر روی مغزی نصب کنید.
مطالعه بیشتر :  8 مدل از برترین دوش های حمام

پس از انجام مراحل بالا، حتما مغزی را تست کرده و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید. مهم‌ترین تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار عدم دسترسی به اتصالات درونی است.

پس از این که مغزی را نصب کردید، به انجام کاشی‌کاری پرداخت و سپس بر روی کاشی، رویه را نصب کنید. باقی مراحل تفاوتی با شیرآلات روکار نخواهند داشت.

اتصالات استفاده شده در شیرآلات توکار

اتصالات استفاده شده در شیرآلات روکار

یکی دیگر از موضوعاتی که در بررسی تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار باید به آن توجه داشته باشید، اتصالات استفاده شده در این دو نوع شیر است. با توجه به نوع و محل استفاده شیر روکار، اتصالات مختلفی می‌تواند برای نصب آن مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما یکی از مهم‌ترین اتصالاتی که همواره در هر نوع شیر روکار حضور دارد، لنگی است.

لنگی وظیفه دارد تا محل خروجی آب را به شیر متصل کند. حتی اگر قصد نصب ساده‌ترین شیر روکار را نیز داشته باشید، باید از لنگی استفاده کنید.

اتصالات استفاده شده در شیرآلات توکار

تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار بدین صورت است که معمولا برای نصب شیرالات توکار از اتصالات بیشتری باید استفاده کنیم. برای نصب شیرآلات توکار از دو نوع اتصال به نام‌های مغزی و زانویی استفاده خواهد شد.

مغزی‌ها در واقع لوله‌هایی هستند که از هر دو طرف رزوه شده‌اند و برای متصل کردن دو لوله به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که مغزی‌ها دارند، این است که می‌توانند دو لوله با قطرهای متفاوتی را به یکدیگر متصل کنند. بدین صورت یک طرف مغزی قطری مناسب با لوله‌ی اول و طرف دیگر آن قطری مناسب با لوله‌ی دوم خواهد داشت.

از دیگر اتصالاتی که در شیرآلات توکار به کثرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، زانویی‌ها هستند. زانویی معمولا به سه دسته تقسیم خواهند شد:

  1. زانویی‌های قائم: این نوع زانویی برای عوض کردن مسیر لوله‌ها به اندازه ۹۰ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. زانویی‌های ۴۵ درجه: این نوع زانویی برای عوض کردن مسیر لوله‌ها به اندازه ۴۵ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده است زانویی‌های ۴۵ درجه کمتر از زانویی‌های قائم دچار گرفتگی می‌شوند؛ همانطور که قبل‌تر گفته شد، تفاوت شیرآلات روکار و شیرآلات توکار بدین صورت است که شما امکان دسترسی به اتصالات را نخواهید داشت و با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنیم تا در صورت امکان از این زانویی استفاده کنید.
مطالعه بیشتر :  علم دوش حمام چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

شما می توانید برای خرید عمده انواع شیرآلات ساختمانی با هر کدام از تولیدکنندگان که در صنف ما خود را معرفی کرده اند به ضورت مستقیم و بدون واسطه در تماس باشید.

 

  • افزودن به علاقه‌مندی 1549 بازدیدتماس بگیرید

    انواع درب توالت فرنگی

    1 سال قبل
  • افزودن به علاقه‌مندی 1103 بازدیدتماس بگیرید
  • افزودن به علاقه‌مندی 1153 بازدیدتماس بگیرید
  • افزودن به علاقه‌مندی 1281 بازدیدتماس بگیرید
  • افزودن به علاقه‌مندی 1241 بازدیدتماس بگیرید
  • افزودن به علاقه‌مندی 958 بازدیدتماس بگیرید

    شیرآلات ترموزامدرن

    9 ماه قبل
  • افزودن به علاقه‌مندی 1428 بازدیدتماس بگیرید
  • افزودن به علاقه‌مندی 1153 بازدیدتماس بگیرید
  • تبلیغات
    تبلیغات

    مطالب مرتبط

    دیدگاهی بنویسید